Newtrend Infrarood sauna’s

Kan de sauna elke dag gebruikt worden?

Ja. Voor mensen met een mindere gezondheid is het zelfs aanbevolen. Wanneer u hem dagelijks gebruikt transpireert u wat minder, maar heeft u telkens profijt van de voordelen.

Wanneer kan ik de sauna het best gebruiken?

De sauna kunt u gebruiken wanneer u wilt. Gebruik hem voor het slapen gaan bij slapeloosheid. Als u verkwikt aan de dag wilt beginnen gebruik hem dan ’s morgens bijvoorbeeld in plaats van joggen.

Hoe lang mag ik in de sauna blijven?

Dat is voor iedereen anders. Doorgaans zit men 30 minuten in de sauna, voor iemand van gemiddelde leeftijd en bij een gebruik van 3 à 4 keer per week. Dit inclusief de opwarmtijd.


Hieronder staan nog enkele belangrijke opmerkingen over frequentie en tijdsduur.

1. Voor ouderen, zwakkeren en kinderen is het aanbevolen de tijd korter en de temperatuur lager te houden.

2. Bij dagelijks gebruik ook korter en minder warm. Zorg er wel voor dat u elke keer in ieder geval licht transpireert.

3. Voor bepaalde groepen zoals zwangere vrouwen, kinderen en pas geopereerden is het raadzaam om eerst een arts te raadplegen.

4. Bij specifieke medische aandoeningen is het verstandig om voor gebruik overleg te hebben met uw behandelend arts.

Hoe heet mag ik de sauna laten worden?

Dat verschilt per persoon. U zult snel merken welke temperatuur u het prettigst vindt. Algemeen gesproken zal een temperatuur tussen de 40° en 55° het prettigst ervaren worden. 

Omdat een infrarood sauna het lichaam van binnen naar buiten verwarmt zal een te hoge temperatuur niet prettig zijn.

Hoe lang duurt het voordat de sauna op temperatuur is?

De tijd die de sauna nodig heeft om op de ingestelde temperatuur te komen varieert. Hoe hoger de ingestelde temperatuur, hoe langer het voorverwarmen duurt. Het is voor uzelf prettig als u in de sauna gaat zitten als deze op 30 graden is. Wacht u tot de sauna op temperatuur is dan kan het temperatuursverschil onprettig zijn.

Waar kan ik de sauna neerzetten als ik in de badkamer geen plaats heb?

De sauna kan overal staan als er maar een stopcontact in de buurt is. Zelfs op het balkon mits er geen water bij kan komen!

Hoe zit het met de duurzaamheid van de sauna?

De Newtrend sauna´s gaan erg lang mee. U kunt dus vaak en lang genieten van de sauna. Op de paneelstralers krijgt u 5 jaar garantie.

Is de sauna veilig te gebruiken?

Absoluut! De sauna is ontworpen om elke mogelijkheid van stroomlekkage te voorkomen. Ook infrarood is geen enkel gevaar, integendeel zelfs.

Gebruikt de sauna veel stroom?

Nee, de sauna is zeer energievriendelijk. Heeft u een Newtrend sauna met paneelstralers dan heeft u zelfs nog meer voordeel, want deze stralers zijn efficiënter dan de ouderwetse stralers.

Een saunabezoek van ongeveer 30 minuten, uitgaande van een vermogen van 2000 Watt, kost ongeveer € 0,15 euro. Het energieverbruik is dus niet hoog.

Is de sauna makkelijk te installeren?

Ja, de sauna bestaat uit 6 panelen die met 2 personen eenvoudig in elkaar te zetten zijn zonder speciaal gereedschap. Ook sluit u de sauna gewoon op het stopcontact aan, 220 volt. Voor de rest heeft u niets nodig.

Is de sauna geschikt voor iedereen?

Ja, iedereen kan zonder twijfels gebruik maken van de sauna, jong en oud.

De optimale verblijfsduur in de sauna hangt af van de gebruiksfrequentie en uiteraard van uw eigen voorkeur en situatie. Een goede indicatie is een 30 minuten sessie voor iemand van gemiddelde leeftijd en bij een gebruik van 3 à 4 keer per week. Dit is inclusief de opwarmtijd.

Enkele aanvullende opmerkingen:

    • Voor ouderen, zwakkeren en kinderen is het aanbevolen de tijd korter en de temperatuur lager te houden.
    • Bij dagelijks gebruik ook korter en minder warm. Zorg er wel voor dat u elke keer in ieder geval licht transpireert.
    • Voor bepaalde groepen zoals zwangere vrouwen, kinderen en pas geopereerden is het raadzaam om eerst een arts te raadplegen.
    • Bij open wonden, oogziekten en temperatuur gerelateerde aandoeningen wordt gebruik afgeraden.
    • Heeft u multiple sclerose, een verhoogde bloeddruk, een overactieve schildklier of hartproblemen, raadpleeg dan voor gebruik uw huisarts.
    • Wanneer uw metabolisch systeem traag werkt, is het raadzaam om niet vaker dan twee keer per dag in de IR sauna te gaan zitten. De beste momenten op de dag zijn dan in de ochtend en ´s avonds. Gebruikt u de IR sauna een maal per dag dan is het voor u het beste om dat dan ´s avonds te doen.
    • Werkt uw metabolisch systeem snel, dan adviseren wij om het aantal sessies in uw IR sauna te beperken tot 2 of 3 keer per week.
    • Wanneer u ziek bent is er sprake van verhoogde lichaamsactiviteit. Daarom is het in dat geval het beste wanneer u ´s ochtends in de IR sauna gaat zitten.
    • Persoonlijke situaties kunnen wij natuurlijk niet goed inschatten. Daarom is het belangrijk dat u altijd goed naar uw eigen lichaam luistert!

Ik heb last van allergie. Is er verschil in allergie gevoeligheid tussen gebruikte houtsoorten?

Absoluut! Er zijn sauna’s die gemaakt zijn van gefineerde panelen, deze kunnen bij verhitting gas afscheiden en allergische reacties veroorzaken. Als u last van allergie hebt kies dan een sauna van massief Hemlock hout met messing en groef constructie. Zoals de onze!

Helpt de sauna ook als ik spierpijn heb?

Ja. Door het gebruik van een infrarood sauna zult u minder last hebben van stijve spieren of spierpijn. U w lichaam verwarmt van binnenuit, dus ook uw spieren. Het resultaat is dat u minder last zult hebben.

Ik heb gelezen dat saunabezoek mijn gewrichtsklachten vermindert. Klopt dat?

Ja, het gebruik maken van een infrarood sauna zorgt ervoor dat u minder last zult hebben van symptomen van gewrichtsaandoeningen, zoals reuma, jicht en andere ziektes.

Omdat ik artrose heb, is mij een infrarood sauna aanbevolen, maar ik kan niet goed tegen extreme warmte.

Dat hoeft het gebruik van een sauna niet in de weg te staan. Begint u eerst eens met een wat lagere temperatuur (bijvoorbeeld 40 graden) en bouw het dan op naar uw eigen gevoel.

Het is wel belangrijk dat de temperatuur er voor zorgt dat u gaat transpireren, dan heeft u meer baat bij het gebruik. En neemt u plaats in de cabine wanneer deze nog niet helemaal is opgewarmd maar al wel een prettige temperatuur heeft. Dan went u het beste en heeft u veel profijt van de sauna.

Hoe kies ik een “passende” sauna?

1. let op de veiligheidsaspecten van de sauna.

2. let erop dat de sauna geheel van hout is, u kunt zich aan andere materialen lelijk bezeren na verhitting.

3. let op het verbruik en energiebesparingsaspecten, zoals bijvoorbeeld paneelstralers.

Als u op al deze punten let komt u vanzelf bij Newtrend sauna’s uit en wordt ook u een tevreden saunagebruiker!